Sunn hverdagssnacks: Krydrede kikerter

Link til originalpost

Jeg er innmari glad i å ha noe å knaske på på kvelden når ungene er lagt og serier ruller over skjermen. Trenger ikke å være så mye, men nok til å holde munnen gående 😉 Flere som kjenner seg igjen?

Jeg er er ikke spesielt glad i potetgull, peanøtter o.l. Men for ikke å lenge siden så jeg noen som hadde lagt ut at de spiste ristede kikerter. Jeg ble litt skeptisk med en gang, men jeg fant ut at jeg måtte prøve for jeg synes det er sååå godt til taco og i gryter.

Og det var så godt, og det falt i smak hos ungene også.

For å lage ristede kikerter må du ha:

En boks kikerter (jeg bruker de fra go eco)

1 ts olivenolje

Valgfritt krydder

Slik lager du ristede kikerter:

1. Hell kikerter i et dør slag og skyll de godt slik at alt vannet de lå i er av. Rist godt og la stå i 5 min.

2. Legg Kikertene over på papir og la de ligge mens du presser et papir mot dem slik at du får vekk mest mulig fuktighet.

3. Sett ovnen på 180 grader og kle et stekebrett med bakepapir

4. Ha kikertene i en bolle, tilsett oljen og valgfritt krydder.

5. Hell kikertene utover stekebrettet og sett det midt  i ovnen.

6. La de steke i ca 40-45 minutter. Pass på så de ikke brenner seg.

7. La de avkjøle seg på tørkepapir og ha de i en skål. Vipps så har du god hverdagssnacks.

Forslag til krydder på kikerter:

* Grillkrydder

* Hvitløk

* Rock salt

* Chilipulver

* Paprikapulver

Har du smakt ristede kikerter før? Hva er ditt favoritt krydder på?

Innlegget Sunn hverdagssnacks: Krydrede kikerter dukket først opp på Fru Jacobsen.